A németországi Halle egyeteméről szétsugárzó pietizmus célja a kegyességi élet megújítása volt a 17–18. században. Művelt és mély hitű embereket képeztek a való életre. Hangsúlyozták a latin mellett az anyanyelv és a gyakorlati haszonnal bíró tárgyak, mint a földrajz, a matematika, a fizika és a szakmai oktatás jelentőségét. A legkiválóbb képviselőjük August Hermann Francke (1663–1727) volt. Magyar tanítványai és követői (Bárány György, Sartorius Szabó János, Bél Mátyás) megújították a hazai evangélikus oktatást.
Bél Mátyás (1684–1749) besztercebányai, majd hallei diák volt, Francke fiainak házitanítójává fogadta. 1708-tól Besztercebányán, majd 1714-től Pozsonyban tanított, 1719-től a pozsonyi német evangélikus gyülekezet lelkésze volt. Egyformán jól írt latinul, németül, magyarul és szlovákul is. A pozsonyi gimnázium rektoraként korszerű reformok egész sorát vezette be: megkövetelte az iskolai anyakönyvezést, rendszeressé váltak a tanári értekezletek, a latintanítás megújítása mellett az élő nyelvek (francia, német, magyar) oktatására is volt gondja.
Bél Mátyás tankönyveket adott ki, valamint (Francke mintájára) egy latin nyelvű újságot (Nova Posoniensia, 1721–1722) a nyelvgyakorlás elősegítéséhez. Tudósként tervbe vette Magyarország leírásának elkészítését, öt kötetet ki is adott Notitia Hungariae novae historico-geographica címmel az északnyugati vármegyékről. Utódai (pl. Tomka-Szászky János történész-geográfus) alatt az iskola tovább virágzott, fél évszázad alatt több mint tízszeresére duzzadt a tanulók létszáma.